屯門醫院手術室大樓擴建計劃通訊第 1期 (2017年9月號)

立法會通過撥款 屯門醫院手術室大樓擴建計劃再踏前一步

立法會財務委員會剛於今年七月,通過屯門醫院手術室大樓擴建計劃的第二階段撥款。屯門醫院將於今年內,正式動工興建手術室大樓擴建計劃的主要工程。在興建過程中,會對醫院病人、員工及附近社區帶來一定的影響及不便,屯門醫院特別編印「屯門醫院手術室大樓擴建計劃通訊」,向各位匯報工程的最新進度及要特別注意的事項。我們同時希望透過這份通訊,一同參與構建未來的屯門醫院,以便我們進一步優化屯門醫院設施和提升服務。

屯門醫院手術室大樓擴建計劃的地基結構及公用設施遷移工程,早在2016 年5 月已經展開。有關工程目前仍在施工中,進展符合預期。第二階段主要工程將會緊接開展,整個擴建計劃預計於2021 年完成。

屯門醫院會實施了一系列臨時改道措施,以確保醫院使用者的安全及工程順利進行。有關措施包括︰

這些臨時措施會對行人及駕駛人士造成不便,屯門醫院已在院內各主要通道,懸掛橫額指示公眾最新安排,亦已派出職員在改道的路口當值,指示道路使用者及確保緊急車輛不受影響。

新的手術室規劃及設計更現代化

屯門醫院展開工程擴建手術室大樓,顧名思義是要強化屯門醫院的手術室服務。我們預計在工程完成後,屯門醫院的手術室數目會由現時的11 間增加至20 間。

新的手術室最大的改進,是面積會較現時的手術室大。為了追上現代化的標準及醫療科技的發展,日後屯門醫院的手術室,面積會由現時平均約40 平方米擴大至約60 平方米;手術室的樓底高度亦會由現時約3.8 米增加至4.5 米。手術室擴大之後,可以有更多空間放置現代化的醫療儀器及其他支援設施等。另外,亦可容納更多醫護人員同一時間參與手術,以配合屯門醫院進行更多跨團隊的複雜手術程序。

除了手術室的數目和面積會增加外,擴建工程完成後,手術室內供病人復蘇的區域亦會增加。當這些後勤設施提升後,手術的流程會更加順暢,日後手術的效率亦得以提升。

Step-forward for Tuen Mun Hospital Operating Theatre Extension project

The funding for Tuen Mun Hospital Operating Theatre Extension project was approved by the Finance Committee of the Legislative Council in July 2017. This newsletter is issued to update our stakeholders and patients the progress of the extension project as well as the details of this new building.

The substructure and utilities diversion works of the project commenced in May 2016 and will be completed as scheduled. The main works will subsequently commence and the whole extension project is targeted to be completed in 2021.

To facilitate the construction works, a traffic diversion was implemented in August 2017. The road outside our Accident and Emergency Department had been converted from two-lanes to a single-lane road for one-way traffic.

We expect the traffic diversion will last for around six months.

During the affected period, all vehicles entering from Tsing Chung Koon Road must leave the hospital by the Tsing Lun Road exit (nearby the Ambulatory Care Centre). Drivers and pedestrians please be aware of the signage and banners hoisted in various entrances and main buildings at Tuen Mun Hospital. We have also arranged additional staff to help divert traffic. We apologize for any inconvenience caused.


聯絡我們

《屯門醫院手術室大樓擴建計劃通訊》由新界西醫院聯網公共事務及籌募組編印,並上載至新界西醫院聯網各醫院網站。如對內容有任何意見,請與公共事務及籌募組聯絡。

電郵:ntwc.pa@ha.org.hk
地址:屯門醫院康復大樓五樓公共事務及籌募組